Pomiar prędkości na polskich drogach to kluczowy element bezpieczeństwa ruchu drogowego. Polska Policja wykorzystuje różnorodne urządzenia pomiarowe, od laserowych mierników prędkości po zaawansowane wideorejestratory. Każde z tych narzędzi ma swoje unikalne zastosowanie. Najczęściej spotykane to LTI 20/20 TruCam oraz UltraLyte, które pozwalają na precyzyjny pomiar prędkości pojedynczych pojazdów. System kontroli obejmuje również pomiary odcinkowe, wykorzystujące specjalistyczny sprzęt do obliczania średniej prędkości na danym odcinku drogi.
Najważniejsze informacje:- Policja korzysta z dwóch głównych typów urządzeń: laserowych i wideorejestratorów
- Każde urządzenie pomiarowe wymaga regularnej legalizacji przez Urzędy Miar
- LTI 20/20 TruCam to obecnie najnowocześniejsze urządzenie łączące pomiar z rejestracją obrazu
- Pomiary mogą być wykonywane punktowo lub odcinkowo
- Niektóre starsze urządzenia są stopniowo wycofywane i zastępowane nowszymi modelami
- Wszystkie pomiary muszą być wykonywane przez przeszkolonych funkcjonariuszy
Jak działa kontrola prędkości przez policję w Polsce?
Kontrola prędkości przez policję opiera się na wykorzystaniu specjalistycznych urządzeń pomiarowych. Funkcjonariusze regularnie prowadzą pomiary w miejscach o podwyższonym ryzyku wypadków. Głównym celem działań jest poprawa bezpieczeństwa na drogach.
Sprzęt pomiarowy policji drogowej przechodzi regularne kontrole i kalibracje. Każde urządzenie musi posiadać aktualne świadectwo legalizacji. Policjanci przechodzą specjalistyczne szkolenia z obsługi sprzętu.
- Pomiar punktowy z wykorzystaniem lidarów i radarów
- Kontrola z użyciem wideorejestratorów w oznakowanych i nieoznakowanych radiowozach
- Pomiar odcinkowy na wyznaczonych trasach
Rodzaje mierników prędkości wykorzystywanych przez policję
Urządzenia do pomiaru prędkości policji dzielą się na trzy główne kategorie. Najpopularniejsze są lidary, czyli laserowe mierniki prędkości. Policja korzysta również z wideorejestratorów oraz systemów do pomiaru odcinkowego.
Nazwa urządzenia | Zasięg | Dokładność | Sposób działania |
LTI 20/20 TruCam | 1200m | ±2 km/h | Pomiar laserowy z rejestracją obrazu |
UltraLyte | 1000m | ±2 km/h | Pomiar laserowy |
Videorapid 2A | 500m | ±3 km/h | Pomiar z rejestracją wideo |
Lidary - laserowe mierniki prędkości
Technologia laserowa zapewnia najwyższą precyzję pomiaru prędkości. Urządzenia wysyłają i odbierają wiązkę światła podczerwonego.
System automatycznie oblicza prędkość na podstawie czasu powrotu sygnału. Wynik pomiaru jest natychmiastowy i bardzo dokładny.
Pomiar prędkości przez policję za pomocą lidarów jest niezwykle skuteczny. Technologia pozwala na precyzyjne wskazanie konkretnego pojazdu. Margines błędu jest minimalny i wynosi zaledwie 2 km/h.
Wideorejestratory w radiowozach
System nagrywania w radiowozach działa w sposób ciągły podczas patrolowania dróg. Kontrola prędkości policja sprzęt typu Videorapid 2A automatycznie rejestruje całą sytuację na drodze.
Nowoczesne wideorejestratory są zintegrowane z GPS. Dzięki temu pomiar odległości i prędkości jest niezwykle precyzyjny.
Dokładność pomiaru z użyciem wideorejestratora sięga ±3 km/h. System automatycznie zapisuje materiał wideo jako dowód wykroczenia. Operator musi utrzymać stałą odległość od kontrolowanego pojazdu przez minimum 5 sekund.
Czytaj więcej: 7 skutecznych sposobów jak ukryć telefon przed namierzeniem przez policję
Gdzie najczęściej spotkasz kontrolę prędkości?
Jak policja kontroluje prędkość w terenie zabudowanym? Funkcjonariusze wybierają przede wszystkim miejsca niebezpieczne. Kontrole są częstsze w okolicach szkół i przejść dla pieszych. Szczególną uwagę zwraca się na drogi, gdzie dochodziło do wypadków.
Poza terenem zabudowanym pomiary prowadzone są głównie na prostych odcinkach dróg. Policja wykorzystuje też naturalne wzniesienia i zatoczki. Kontrole są intensywniejsze w okresach wzmożonego ruchu.
- Okolice szkół i przedszkoli
- Przejścia dla pieszych na głównych arteriach
- Wylotówki z miast
- Proste odcinki dróg krajowych
- Miejsca częstych wypadków drogowych
Jaką dokładność mają policyjne mierniki prędkości?
Mierniki prędkości używane przez policję cechują się wysoką precyzją. Lidary mają margines błędu ±2 km/h.
Wideorejestratory działają z dokładnością do ±3 km/h. System GPS dodatkowo weryfikuje pomiary.
Każde urządzenie posiada certyfikat potwierdzający jego dokładność. Podczas legalizacji sprawdzana jest precyzja pomiarów.
Margines błędu zawsze działa na korzyść kierowcy. W przypadku wątpliwości przyjmuje się niższą wartość pomiaru.
Certyfikacja i legalizacja sprzętu pomiarowego
Sprzęt pomiarowy policji drogowej podlega rygorystycznym kontrolom. Każde urządzenie musi przejść testy w Głównym Urzędzie Miar. Certyfikacja potwierdza zgodność z wymaganiami technicznymi.
Proces legalizacji obejmuje sprawdzenie dokładności pomiarów. Urządzenia są testowane w różnych warunkach. Testy weryfikują również odporność na zakłócenia zewnętrzne.
Kontrole sprzętu odbywają się regularnie. Terminy przeglądów są ściśle określone przepisami.
Ważność certyfikatów pomiarowych
Świadectwo legalizacji dla lidarów jest ważne przez 13 miesięcy. Wideorejestratory wymagają ponownej certyfikacji co 25 miesięcy.
Każde urządzenie posiada własny numer identyfikacyjny. Dane o legalizacji są dostępne w bazie Głównego Urzędu Miar.
Brak ważnego certyfikatu uniemożliwia wykorzystanie urządzenia do kontroli. Pomiar wykonany przyrządem bez aktualnej legalizacji nie ma mocy prawnej. Kierowca może skutecznie podważyć taki pomiar w sądzie.
Co musisz wiedzieć o policyjnych kontrolach prędkości?
Policja kontroluje prędkość przy użyciu trzech głównych typów urządzeń: lidarów, wideorejestratorów i systemów odcinkowego pomiaru prędkości. Najbardziej precyzyjne są laserowe mierniki prędkości (lidary), które mają margines błędu zaledwie ±2 km/h. Każde urządzenie wymaga regularnej legalizacji i certyfikacji.
Kontrole są najczęściej prowadzone w miejscach zwiększonego ryzyka wypadków, szczególnie w okolicach szkół, na prostych odcinkach dróg i w miejscach, gdzie wcześniej dochodziło do niebezpiecznych zdarzeń. Sprzęt pomiarowy policji drogowej jest stale modernizowany, a funkcjonariusze przechodzą specjalistyczne szkolenia z jego obsługi.
Warto pamiętać, że wszystkie pomiary muszą być wykonywane urządzeniami z aktualną legalizacją, a każdy kierowca ma prawo poprosić o okazanie odpowiednich dokumentów. W przypadku wątpliwości co do pomiaru, margines błędu zawsze działa na korzyść kierowcy.